31 mei 2023

KBO en studiereis Oeganda

Reisverslag van Lotte

Onderstaand doet Lotte verslag van haar reis naar Oeganda. Deze is mede door de bijdrage van KBO-leden mogelijk geweest.

Afgelopen maand ben ik samen met de groep en onder begeleiding van Global Exploration naar Oeganda geweest. Ik had me hiervoor opgegeven omdat het me een geweldige en onvergetelijke ervaring leek. Daar had ik zeker gelijk in.

Op 15 April begonnen we aan de reis en stapten we het vliegtuig in. Na een lange vlucht van meer dan 12 uur waren we eindelijk aangekomen. We reden met een busje naar de plek waar we onze tenten op zouden zetten en ik zag gelijk dat het anders was dan in Nederland. We zijn twee nachtjes bij Somero blijven slapen, dat was een opvang voor kinderen en jonge moeders zodat ze veilig naar school konden.

Twee dagen later vertrokken we naar “Seeta High School”, dit was een compleet andere wereld, alle kinderen waren daar netjes gekleed en het was een supergroot schoolgebouw waar de kinderen ook bleven slapen tussen de vakanties door. Wat mij het meeste opviel was dat er daar zelfs een groot zwembad was waar de leerlingen konden leren zwemmen. Toen ik daar mijn buddy ontmoette vond ik het erg gezellig om met haar te kletsen over alle verschillen en overeenkomsten tussen Oeganda en Nederland.

Na twee leuke dagen moesten we alweer afscheid nemen en gingen we door naar Busaba. Dat was echt even schrikken. De wijk was erg armoedig en er lag overal afval. Toen we het schoolterrein binnen kwamen rijden stonden er al allemaal mensen te dansen voor ons en vooral de kinderen van de basisschool tegenover vonden het erg interessant om ons te zien. Op de eerste dag dat we daar waren hebben we een moestuin geplant samen met onze nieuwe buddy’s. Verder hebben we daar nog op straat afval geraapt, wat erg leuk was omdat iedereen spontaan kwam meehelpen. Ook hebben we daar nog een fiets race tegen de buddy’s gedaan en een moeilijk potje voetbal dat we dus ook niet hadden kunnen winnen.

Na 5 dagen gingen we daar weer weg en door naar de laatste school: Bukedi. Dit was een jongensschool met veel enthousiaste mensen die ons superleuk verwelkomden. In de 4 dagen dat we daar waren hebben we een mooie wandeling naar rotsen gemaakt, naar de markt geweest, een sportdag gehad en bomen geplant met de buddy’s. Toen we hier afscheid hadden genomen was het alweer tijd om verder te gaan.

Na een nachtje slapen moesten we vroeg opstaan voor de safari en hier hebben we geweldige dieren gezien zoals: apen, olifanten, giraffen en zelfs leeuwen. We zijn ook naar de nijlpaarden geweest. De volgende en alweer laatste dag gingen we vroeg in de ochtend chimpansees zoeken en dat is ook gelukt want we hebben er een paar gezien. Hierna gingen we onze tent opruimen en was het tijd om naar het vliegveld te rijden. Dit was iets minder fijn want we moesten de hele nacht wachten alleen om erachter te komen dat de vlucht geannuleerd was. Gelukkig mochten we even naar het hotel, ’s avonds zijn we weer teruggegaan naar het vliegveld en na nog ontelbare uren vertraging kwamen we eindelijk aan in Duitsland, maar dan een dagje later.

Ik weet wel zeker dat dit echt een ervaring is die ik nooit meer zal vergeten en daarom wil ik jullie nog eens bedanken voor het helpen waarmaken van deze reis!

Groetjes Lotte van der Wijst, Ize van der Wijst en Mayte Leerdam.